برنج قهوه ای شاید در نگاه اول خیلی تعجب برانگیز به نظر برسد و آن را یک نوع برنج خارجی یا بی کیفیت به حساب بیاوریم و از آن جا که ذائقه ما با نوع برنج سفید بیشتر خو گرفته است، مصرف آن در ایران کمتر مورد توجه واقع شده باشد؛ ولی بهتر است بدانید برنج قهوه ای دارای خواص بیشتری از نوع سفید آن است و فقط به خاطر رنگی که دارد، خیلی از خانواده ها برای خانواده خود یا زمانی که مهمان دارند، مصرف نمی کنند.

انواع مختلف برنج سفید نیز از برنج قهوه ای تهیه می شوند. یک فرایند آسیاب برای حذف پوسته برنج، سبوس و جوانه مورد استفاده قرار می گیرد.

این فرآیند طول عمر بیشتری به برنج سفید می بخشد، اما به بهای از دست رفتن بیشتر مواد مغذی آن از جمله فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی تمام می شود.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “هلث لاین”، برای جبران آن چه از دست رفته است، برنج سفید به صورت مصنوعی با مواد مغذی غنی می شود.

دانه های پالایش شده نیز جلا می خورند تا ظاهر دوست داشتنی‌تری داشته باشند.

هر دو برنج سفید و قهوه ای از محتوای کربوهیدرات بالا برخوردار هستند.

برنج قهوه ای یک دانه کامل است که از مواد مغذی کلی بیشتر نسبت به همتای سفید خود برخوردار است.

مواد غذایی دانه کامل ممکن است به کاهش کلسترول و خطر سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت نوع دو کمک کنند.

اطلاعات تغذیه ای زیر بر اساس اندازه یک وعده یک چهارم فنجانی یا ۴۵ گرم برنج پخته شکل گرفته اند.

البته اطلاعات تغذیه ای بر اساس شرکت تولید کننده می توانند متفاوت باشند و تولیدکنندگان باید اطلاعات دقیق تغذیه ای و مواد تشکیل دهنده را ارائه کنند.

چرا برنج قهوه‌ ای بخوریم؟

بسیاری از ما به این حقیقت که برنج قهوه‌ ای بهتر از برنج سفید است، آگاهیم؛ دلیل آن هم این است که برنج قهوه‌ ای کیفیت فوق‌العاده و مواد مغذی زیادی دارد.

برنج قهوه‌ ای برخلاف برنج سفید، مراحل آماده‌سازی مرسوم را طی نمی‌کند به همین دلیل اجزای سالم و مغذی خود را حفظ کرده است؛ زیرا روند آماده‌سازی که برنج قهوه‌ ای را تبدیل به برنج سفید می‌کند، ارزش غذایی برنج را از بین می‌برد.

انواع مختلفی از برنج‌های قهوه‌ ای با طعم‌های منحصر به فرد، ترکیبات معطر و غلظت‌های متفاوت اسیدهای چرب در بازار وجود دارد.

ارزش غذایی برنج قهوه‌ ای

برنج قهوه‌ ای یک ماده‌ی خوراکی سالم، سرشار از مواد معدنی ضروری مانند: منگنز، آهن، روی، فسفر، کلسیم، سلنیم، منیزیم و پتاسیم است و منبع غنی ویتامین B1 ، ویتامین B2 ، ویتامین B3 ، ویتامین B6، ویتامین E  و ویتامین K است.

برنج قهوه‌ ای منبع پروتئین است و مقدار مفیدی فیبر به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند. این برنج اسیدهای چربی را که برای سلامتی حیاتی هستند نیز مهیا می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.