برنج ندا یکی از انواع برنج های پر محصول است که برخی در بازار به آن شمشیری ‏ نیز می گویند و در استان مازندران کشت می شود.

تحقیقات درباره برنج ابتدا در سال ۱۳۶۴ توسط سازمان تحقیقات برنج استان مازندران شروع شده و از سال ۱۳۷۶ تا کنون در بیش از ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های استان مازندران کاشته می‌شود.

این برنج محصول تلاقی و ترکیب سه نوع برنج سنگی طارم حسن سرایی و آمل ۳ می باشد که دو مورد اول از برنج های محلی برنج آمل ۳ از برنج های اصلاح شده است.

دانه برنج ندا دارای طول حدود ۷ میلی متر و عرض آن ۱.۹۵ میلیون متر است که در مقایسه با رقبای خود نسبتاً کوتاه تر است ولی در هنگام پخت به طول ۱۰.۵٢ میلی متر خواهد رسید.

مشخصات برنج طارم ندا

متوسط ارتفاع آن حدود ۱۰۰ سانتی متر، مقاوم به ورس، دانه دراز، دارای ۲۶٫۲ درصد آمیلوز، غلظت ژل کم، درجه ژلاتینی شدن متوسط و عطر و طعم کم می باشد.
برنج به دلیل بازار بسیار مناسب و مقدار محصول بالا مورد توجه زارعین قرار گرفته است.

رنگ این برنج سفید شفاف است و تا حدودی مایل به شیشه ای می باشد این برنج دارای ارزش غذایی متوسط است و خاصیت ماندگاری خوبی بعد از پخت دارد.

خصوصيات برنج ندا عبارتند از: زودرسی ۷ تا ۱۰ روزه در مقایسه با سایر انواع پرمحصول، کيفيت بهتر نسبت به ارقام اصلاح شده دیگر،شباهت زیاد به طارم از نظر خواص شيميايي و فیزیکی، محصول دهی بالغ بر ۸ تن در هکتار، و مقاومت بسیار خوب در مقابل کرم ساقه خوار بلاست و در نتیجه استفاده کمتر از سموم آفات در مزرعه
شکل ظاهری این برنج بسیار شبیه به برنج طارم است و در خواص شیمیایی نیز شباهت وجود دارد.

به دلیل شباهت زیادی که با طارم دارد، برخی سوء استفاده کنندگان، برنج ندا را به صورت مخلوط با شیرودی و خزر و با قیمت برنج طارم محلی به مشتریان می فروشند.

نحوه ارسال

تمام نمونه های برنج در کیسه های ۱۰ کیلویی بسته بندی می‌باشند که فقط از طریق باربری اتوبوس ارسال می گردند. بعد از ارسال، سفارشات برنج طی یک الی دو روز به باربری شهر مقصد خواهد رسید. هزینه ارسال برنج به عهده خریدار می باشد.

قیمت برنج ندا
صرفا شباهت ظاهری برنج ندا به طارم نتوانسته باعث بازار پسندی این محصول نسبت به اقلام دیگر شود و قیمت این محصول پایین می باشد، همین ویژگی شاید باعث رقابت این محصول با اقلام هندی و پاکستانی می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.