برنج هاشمی دودی از بهترین و مرغوب‌ترین ارقام کیفی برنج محسوب می‌شود. که مبدأ آن در گیلان می‌باشد. بطور کلی شکل دانه بلند، قلمی و رنگ آن سفید متمایل به کرم و دارای کیفیت پخت عالی و طعم و عطر خوب می‌باشد.

برنج هاشمی دودی همان برنج غیر دودی و سفید می باشد که با استفاده از دود هیزم عطر و طعم آتش و طبیعت با آن آمیخته شده و محصولی بی نظیر را فراهم می آورد.

این برنج تا ساعتها پس از پخت خوش خوراک و نرم باقی می‌ماند.

نکته: این برنج با برنج “طارم هاشمی” تفاوت دارد و از کیفیت بهتری برخورد دار است. این برنج محصول استان گیلان و حوالی زیباکنار می باشد.

پخت این برنج ۱۰۰% تضمین می شود .

برنج هاشمی دودی چیست

برنج دودی هاشمی در بذر و کاشت هیچ تفاوتی با برنج هاشمی غیر دودی ندارد، تنها عامل متمایز سازی برنج دودی در هنگام خشک کردن شالی یا همان جو برنج اتفاق می افتد که جو برنج دودی را با حرارت ناشی از دود هیزم و علوفه ساقه برنج خشک می کنند.

این در حالی است که برنج غیر دودی را که این روز ها به وفور یافت می شود با حرارت دهی های مصنوعی که مولد این حرارت هر انرژی می تواند باشد خشک نموده و سپس پوست می کنند که در میان کارخانه دار ها و بازاریان حوزه برنج شمال کشور به برنج برقی مشهور است.

قیمت برنج دودی نیز با توجه به سختی بسیار عملیات خشک کردن و کمبود برنج دودی مرغوب در بازار معمولا بین ۱۰ تا ۲۰۰ درصد از برنج غیر دودی همان نوع گران تر است و علاوه بر هاشمی، سایر ارقام مرغوب همچون دم سیاه، علی کاظمی و طارم نیز می توانند نوع دودی داشته باشند.

توصیه برنج دودی هاشمی به خانم های باردار

باید توجه داشت که برنج دودی به دلیل دودی شدن، دیرتر خراب شده و از نظر عطر و طعم نیز غیر قابل وصف است و در مقایسه با سایر ارقام برنج موجود در بازار که روش های فرآوری متنوع و نا معینی دارند زیانی به مادر و جنین نرسانده و مفید نیز واقع می شود.

برنج دودی در استان گیلان و در برخی مناطق دور دست روستایی به ندرت به صورت دودی خشک می شود و به دلیل کمبود آن در بازار و وجود تقاضای بسیار برای خرید، این برنج کمی گران قیمت است اما با خرید مستقیم از تولید کنندگان می توان انواع برنج دودی را با قیمت ارزان خرید کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.